1
Fig. 1.5 a. b.
1 1.
SISTEME DE
PROIECŢIE
1.1
Generalităţi
Sistemele de proiecţie folosite de geometria descriptivă
asociază elemente de bază ale vederii umane (teoremele privind fasciculele de
lumină) cu elemente geometrice componente ale sistemului de proiecţie
respectiv.
Reprezentarea unui corp prin proiecţie se obţine ducând
prin punctele aferente conturului raze vizuale (de proiecţie) numite proiectante,
adică linii drepte care, la intersecţia lor cu planul de proiecţie
(planul pe care se face proiecţia) dau pe acesta imaginea (proiecţia)
corpului.
Elementele de bază ale unei proiecţii sunt (Fig.1.1) :
- punctul 0 (ochiul observatorului), numit centru de proiecţie;
- suprafaţa P pe care se proiectează obiectul (dreapta AB), numit plan de proiecţie;
- dreptele sau razele vizuale care trec prin punctele caracteristice (A şi B) ale corpului şi intersectează planul de proiecţie [P] în a şi b, numite proiectante;
- punctele a şi b obţinute pe planul [P], care constituie proiecţia punctelor A şi B.
Fig. 1.1
La proiecţia corpului AB pe planul de proiecţie [P]
se duc din centrul 0 de proiecţie proiectante prin punctele
caracteristice A şi B, acestea determină punctele a şi b
la intersecţia lor cu planul de proiecţie.
În raport de distanţa centrului de proiecţie faţă de
corp, proiecţia corpului din spaţiu se realizează prin două metode:
- proiecţia centrală sau
conică
(Fig.1.2a) când centrul de proiecţie se află la o distanţă finită faţă de corp;
- proiecţia paralelă sau
cilindrică
(Fig.1.2 b,c) când centrul de proiecţie se află la distanţă infinită faţă de
corp.
La rândul ei, proiecţia paralelă este de două feluri:
·
proiecţia paralelă oblică (Fig.1.2b) când direcţia de
proiecţie este înclinată faţă de planul de proiecţie [P];
·
proiecţia paralelă ortogonală (Fig.1.2c), când direcţia
de proiecţie este perpendiculară pe planul de proiecţie [P].
Fig. 1.2
Oricare
ar fi sistemul de proiecţie utilizat, corpurile din spaţiu apar deformate în
proiecţia din planul de proiecţie datorită mecanismului fasciculelor de lumină,
deformări care se produc după anumite teoreme geometrice specifice fiecărui
sistem în parte, care transformă corpul din spaţiul tridimensional într-o
imagine în spaţiul bidimensional (foaia de hârtie).
Pentru reprezentarea corpurilor DESENUL TEHNIC utilizează
metoda proiecţiei cilindrice ortogonale.
1 1.2
Sisteme de
referinţă
Pentru a proiecta un corp oarecare din spaţiu pe un plan
de proiecţie, trebuie să îl încadrăm într-un sistem de referinţă denumit sistem
de proiecţie.
Definiţie. Sistemul de proiecţie reprezintă un ansamblu de elemente şi
metode care permit trecerea de la un spaţiu cu un număr de dimensiuni la un alt
spaţiu cu un alt număr de dimensiuni.
Gaspard Monge a definit sistemul de proiecţie ortogonal
format de două plane de proiecţie perpendiculare între ele, planul de proiecţie
orizontal [H] şi planul de proiecţie
vertical [V], care se intersectează
după dreapta Ox (O în dreapta) numită linie de pământ.
Având în vedere că spaţiul este infinit şi că planele sunt suprafeţe infinite,
împărţirea spaţiului se consideră în 4(patru) subspaţii, denumite diedre (Fig.
1.3), cel mai utilizat în tehnică fiind Diedrul I, unde toate coordonatele sunt
pozitive (Tab. 1.1).
Definiţie. Diedrul este figura formată de două semiplane mărginite
de dreapta lor de intersecţie (porţiunea din spaţiu cuprinsă între aceste
semiplane).
Tabelul 1.1
DIEDRUL / Coordonata
|
I
|
II
|
III
|
IV
|
Depărtarea
|
+
|
-
|
-
|
+
|
Cota
|
+
|
+
|
-
|
-
|
In tot timpul acest sistem de proiecţie poate defini complet corpul din spaţiul
tridimensional; din această cauză, Gaspard Monge a introdus sistemului de
proiecţie anterior prezentat un al treilea plan de proiecţie perpendicular pe
planele [H] şi [V] numit plan lateral [L]. Sistemul de plane [H], [V] şi [L] a căror intersecţie două
câte două formează sistemul de axe rectangulare OXZY este cel mai
utilizat sistem de referinţă fiind denumit triedrul ortogonal de proiecţie,
Fig.1.4.
linia de pământ
;

axa secundară 
;


axa secundară
;

originea axelor O 

Având
în vedere infinitatea spaţiului şi a suprafeţelor împărţirea spaţiului se
consideră în 8 (opt) subspaţii denumite triedre, cel mai utilizat în
tehnică fiind triedrul I unde coordonatele sunt pozitive (Tab. 1.2); pentru
uşurinţa limbajului şi a construcţiilor în literatura de specialitate se
foloseşte denumirea de diedru şi pentru triedre, notaţiile consacrate fiind de
cele opt diedre.
Tabelul 1.2
DIEDRUL /
Coordonata
|
I
|
II
|
III
|
IV
|
V
|
VI
|
VII
|
VIII
|
Abscisa
|
+
|
+
|
+
|
+
|
_
|
_
|
_
|
_
|
Depărtarea
|
+
|
_
|
_
|
+
|
+
|
_
|
_
|
+
|
Cota
|
+
|
+
|
_
|
_
|
+
|
+
|
_
|
_
|
1 1.3 Sisteme de reprezentare
Sistemele cele mai utilizate în DESENUL TEHNIC sunt:
Perspectiva este sistemul de reprezentare care are
la bază proiecţia centrală pe un plan de proiecţie [P], aşezat între
corp şi centrul de proiecţie (ochiul observatorului), Fig.1.5. Este folosit cu
precădere în arhitectură şi construcţii.
Dubla proieţie ortogonală este sistemul de
reprezentare cunoscut sub denumirea de METODA MONGE şi are la bază
proiecţia paralel ortogonală pe două sau mai multe plane de proiecţie
perpendiculare între ele; planul orizontal [H] şi planele verticale de
front [V] şi de profil [L], Fig.1.6.
Se alege în aşa fel proiecţia corpului astfel încât
diversele feţe ale lui să fie paralele cu planele de proiecţie, astfel încât
feţele corpului să se proiecteze în “adevărata” lor mărime pe planele de
proiecţie. După proiecţia corpului pe cele trei plane de proiecţie ale
sistemului de referinţă (triedrul ortogonal de proiecţie OXZY) se
procedează la rabaterea planelor, planul orizontal [H] înspre în jos iar planul
de profil [L] lateral spre spate, până
când se suprapun pe extensia planului vertical (foaia de hârtie). Rabaterea se
face în jurul axelor sistemului rectangular OXZY cu 900 ;
figura asfel obţinută se numeşte epură, Fig.1.7.
Definiţie. Epura este desenul care conţine rezolvarea grafică a unor
probleme de geometrie în spaţiu prin intermediul geometriei descriptive.
Un corp în spaţiu (structură spaţială) poate fi proiectat
cu unghiuri drepte pe şase planuri care formează suprafaţa unui cub (Fig.1.8 a,
b, c).
Fig. 1.8 b c
Această reprezentare cunoscută sub denumirea celor “6
proiecţii principale” nu oferă tot timpul proiecţia elementelor geometrice
ale corpului în adevărata mărime pe planele
de proiecţie datorită deformărilor imaginilor din spaţiul tridimensional în
spaţiul bidimensional.
Reprezentarea axonometrică este sistemul de reprezentare a
corpurilor din spaţiu pe un singur plan de proiecţie [P] numit plan axonometric
prin proiecţie paralelă, oblică sau ortogonală şi prin care se urmăreşte ca
imaginea obţinută să sugereze spaţial corpul. Metoda foloseşte raportarea
prealabilă la triedrul ortogonal OXYZ, Fig.1.9.
Fig.
1.9
Reprezentarea cotată este sistemul de reprezentare a
suprafeţelor şi utilizează atât elemente geometrice ( proiecţia paralelă
ortogonală pe planul de proiecţie orizontal [H] ) cât şi elemente numerice ce definesc
cotele ( adâncimi sau înălţimi ).
·
Curbele de nivel. Urma din plan rezultată după
intersecţia unei forme de relief cu un plan [P] paralel cu planul de
proiecţie orizontal [H] de cotă zero (plan de
comparaţie – nivelul constant al mării) se numeşte curbă de nivel (Fig.1.10,
Fig.1.11) şi se utilizează în topografie şi cartografie.
Fig.
1.10
Fig.
1.11
· Liniile de plutire Carcasa unei nave are o
formă destul de complicată. Pentru reprezentare se duc trei sisteme de plane
verticale şi se construiesc intersecţiile lor cu suprafaţa exterioară a
carcasei, Fig.1.12.
Fig. 1.12
Planele
secante se duc:
a. orizontal, curbele de intersecţie I . . . VI se numesc
linii de plutire, fiind curbele pe care le trasează apa pe carcasa navei pe
măsură ce aceasta se scufundă în funcţie de greutatea încărcăturii. Pe vederea
laterală a carcasei, precum şi pe vederea de sus (dinspre proră) şi din spate
(dinspre pupă), liniile de plutire sunt reprezentate de drepte orizontale.
Toate liniile de plutire se obţin în plan în mărime naturală.
b. vertical, paralel cu axa longitudinală a navei, curbele de intersecţie
corespunzătoare A, B, C sunt reprezentate în plan şi pe vederea din faţă
(şi din spate) prin linii drepte, iar în vederea laterală prin linii curbe.
c. vertical, perpendicular pe axa longitudinală a navei,
planele de coastă sunt planele perpendiculare pe axa longitudinală a navei.
Curbele de intersecţie 0, 1, 2, . . . 10, sunt reprezentate în plan şi
pe vederea laterală prin linii drepte, iar pe vederea din faţă ( şi din spate)
prin linii curbe.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu